سنسورها کنترل مولد
1- سنسور دور موتور و موقعیت میل لنگ: اطلاعات مربوط به میزان
دور موتور و موقعیت TDC نقطه مرگ بالای سیلندر 4و1 را اندازه گیری و به
واحد کنترل الکترونیک ارسال می نماید این سنسور توسط تغییر میدان مغناطیسی
ولتاژ مناسب را ایجاد می کند. اطلاعات این سنسور توسط ECU برای محاسبه
پارامترهای گوناگون نظیر پاشش سوخت، زمان جرقه زنی و .... مورد استفاده
قرار می گیرد.
2- سنسور موقعیت میل سوپاپ camshaft sensor
وظیفه این سنسور تعیین موقعیت TDC و یا نقطه مرگ بالای سیلندر یک و تفکیک آن از موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور است.
3- سنسور فشار منیفولد و دمای هوای ورودی
Manifold Pressure and Intake Air Temperature Sensor
این
سنسور در بالای مخزن آرامش منیفولد هوای ورودی نصب شده و اطلاعات مربوط به
دمای هوای ورودی و فشار هوای داخل منیفولد را به طور پیوسته اندازه گیری و
به ECU ارسال می کند ولتاژ این سنسور توسط ECU تامین می گردد.
ولتاژ
بازگشتی از SENSOR متناسب با افزایش فشار اندازه گیری شده توسط
پیزوالکتریک (مقاومت متغیر با فشار) تغییر میکند. ECU از این اطلاعات برای
محاسبه موارد زیر استفاده مینماید:
- اندازه گیری جرم هوای ورودی به موتور
- تغییر نسبت سوخت به هوا متناسب با بار وارده به موتور و فشار هوای محیط
- اوانس جرقه
مقاومت
به کار رفته در سنسورهای هوا از نوع NTC می باشد یعنی مقاومت آن با افزایش
دما کاهش می یابد. ECU برای محاسبه جرم هوای ورودی به موتور از اطلاعات
این سنسور استفاده می کند.
4- سنسور دمای مایع خنک کننده Water Temperature Sensor
5- سنسور سرعت خودرو Vehicle speed sensor
این
سنسور بر روی دنده کیلومتر شمار گیربکس نصب شده و یک سیگنال متناسب با
سرعت شفت خروجی گیربکس تولید می نماید و در نتیجه سرعت حرکت خودرو اندازه
گیری میشود.
6- سنسور اکسیژن oxygen sensor
بر
روی منیفولد اگزوز در مسیر گازهای خروجی اگزوز بین موتور و کاتالیست نصب می
گردد. این سنسور اطلاعات مربوط به میزان غنی یا رقیق بودن مخلوط سوخت و
هوای ورودی به موتور را اندازه گیری نموده و به ECU ارسال می کند. ECU از
این اطلاعات برای محاسبات زیر استفاده می کند:
- محاسبه نسبت مخلوط سوخت و هوا
- تنظیم نسبت خطوط سوخت و هوا جهت عملکرد بهینه موتور
توابع
مربوط به مقادیر بهینه نسبت سوخت و هوا جهت کارکرد مناسب مبدل کاتالیست به
طور دائم در ECU ذخیره شده است. ECU با استفاده از اطلاعات مربوط به غنی
بودن یا رقیق بودن مخلوط سوخت و هوا که به صورت ولتاژ بین صفر و یک ولت از
سنسور اکسیژن دریافت میکند و با استفاده از توابع موجود در حافظه ECU نسبت
به تنظیم نسبت سوخت و هوای ورودی به موتور جهت عملکرد بهینه مبدل کاتالیست
اقدام می نماید.
مخلوط رقیق: ولتاژ ارسالی از سنسور اکسیژن کمتر از 5% ولت
غلیظ: ولتاژ ارسالی از سنسور اکسیژن بیشتر از 5% ولت
7- سنسور ناک (کوبش) KNOCK SENSOR
اطلاعات
مربوط به میزان ناک در داخل موتور توسط سنسور ناک (کوبش) اندازه گیری به
واحد کنترل الکترونیک ارسال می گردد. ناک پدیده ای ارتعاشی است که در اثر
احتراق زودهنگام مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر موتور ایجاد می گردد. در
صورت ایجاد این پدیده در داخل سیلندر موتور واحد کنترل الکترونی با استفاده
از اطلاعات دریافتی از سنسور ناک، میزان واکنش موتور را کاهش داده و
همزمان با نسبت سوخت به هوا را افزایش میدهد.
عملگرها کنترل مولد
1- رله دوبل: Double Relay
این رله
وظیفه تغذیه جریان الکتریکی به سیستم انژکتوری را در شرایط مختلف کارکرد
موتور همانند وضعیت سوئیچ باز، سوئیچ بسته و زمان روشن بودن موتور بعهده
دارد.
الف) سویچ بسته، در حالت سویچ بسته یک ولتاژ از رله دوبل برای نگهداری اطلاعات موجود در حافظه ECU به واحد الکترونیک ارسال می شود.
ب) سویچ باز: در حالت سویچ باز ECU به مدت 3-2 ثانیه برای اجزای زیر ولت ارسال میکند:
- پمپ بنزین
- انژکتورها
- کویل دوبل
- شیر برقی کنیستر
- مقاومت گرمکن سنسور اکسیژن
ج) موتور روشن: در این حالت به طور دائم برای اجزای سیستم ولتاژ ارسال می شود
2- شیر برقی کنیستر Canister Purge valve
با
استفاده از شیر برقی کنیستر امکان بازیافت بخارات بنزین جذب شده از باک در
داخل کنیستر فراهم می گردد. بدین ترتیب در زمان باز شدن این شیر بخارات
بنزین موجود در کنیستر از طریق مسیر هوای ورودی به موتور، وارد موتور شده و
در داخل سیلندر مصرف میشوند.
3-لامپ عیب یابی سیستم MIL
این لامپ
در داخل صفحه کیلومتر تعبیه گردیده است. هنگام بروز اشکال در سیستم
انژکتوری توسط واحد کنترل الکترونیک روشن شده و با روشن شدن آن راننده
متوجه وجود عیب درسیستم انژکتوری خود می شود.